Susans familj fick till slut sin resa

Igår kom ett inlägg på Unga Allergikers Facebook. Det handlade om Susans familj, vars resa blivit stoppad av flygbolaget Finnair på grund av att ett av barnen har nötallergi. Allergi är en funktionsnedsättning. Om ett flygbolag nekar någon att flyga med dem av den anledningen bryter de mot diskrimineringslagen. Unga Allergiker ville genast agera. Snabbt fick vi kontakt med Susan som berättade vad som hänt.

Susan och hennes tre barn skulle få åka på en efterlängtad resa till Seoul i Korea, där barnens morbrors bröllop stundade. Susan är arbetslös och ensamstående, ekonomin tillåter sällan resor. Det var många år sedan hon var i Korea. Barnen hade bara träffat sin mormor och morfar en gång tidigare. Resan betydde mycket.

Inför resan hade Susan ringt till flygbolaget Finnair för att kolla att det inte var några problem att ett av barnen har nötallergi. ”Säg bara till när ni checkar in så att de kan göra ett utrop och låter bli att servera nötter”, blev svaret från Finnair. Familjen flög från Stockholm till Helsingfors utan problem, där skulle de byta flyg. Men väl vid gaten avbröts plötsligt deras resa. Det var piloten som meddelade Susan att de inte skulle få flyga vidare på grund av nötallergin. Susan fick veta att hon inte borde resa med ett barn som har den sortens allergi. Biljetten var enligt Finnair nu förbrukad och familjen skickades tillbaka till Stockholm.

Det var en uppriven Susan vi talade med under gårdagen, hon bar på frågor som ”varför lät de oss ens påbörja resan?” och ”varför är det omöjligt att låta bli att servera nötter?”.

Susan uttryckte en oerhörd tacksamhet gentemot hennes vän Pernilla och de andra som drivit igång ett stort pådrag kring händelsen. Pernilla hade gjort ett inlägg om familjens situation som delades på sociala medier och gav många möjlighet att engagera sig på olika sätt. En annan vän förde kontinuerlig dialog med Finnair, en tredje ringde press. Finnairs Facebook blev en plats där människor uttryckte besvikelse.

Tack vare Rita som vi samarbetade med under Almedalen, kom Pernilla i kontakt med oss som i sin tur ledde till samtalet med Susan. Vi skrev omedelbart ett pressmeddelande och sökte upp media. Vi postade pressmeddelandet på vår Facebook och det nådde många tusen. Unga Allergikers medlemmar reagerade kraftigt. Det fanns en del som kände igen sig. Så här skriver en:

”Nästan samma sak hände mig och min familj när vi skulle flyga hem från USA. Det här är inte okej.”

En annan kommentar som vi fångade upp var denna:

”Hur hade reaktionerna sett ut om diskrimineringsgrunden hade varit en annan funktionsnedsättning? Eller ålder, kön, etnicitet, religion?”

Utåt agerade Finnair långsamt och med tysthet men varje minut som gick var en närmre bröllopet. Pernilla startade en insamling för att kunna köpa nya biljetter med ett annat flygbolag så att Susans familj, oavsett Finnairs agerande, skulle hinna till bröllopet. Människor började genast skänka pengar och visa en oerhörd välvilja. Insamlingen spreds. Människor som kände Susan men även okända donerade pengar och visade sitt stöd. Hela dagen pågick detta engagemang.

Till slut meddelade Finnair att de erbjuder Susan och barnen nya biljetter. Idag åker de till sin familj i Seoul. Helt fantastiskt och något som förmodligen aldrig hänt om det inte vore för alla människor som engagerat sig och krävt en upprättelse. Att sociala medier också gjort det möjligt för så många att få veta och sedan kunna följa händelseförloppet. Detta lär ha pressat Finnair och det är många som ska känna sig stolta över sina insatser.

Finnair tog, efter en intensiv strid, sitt ansvar. De har kontaktat oss efter att ha tagit del av vårt pressmeddelande.

”Susan och hennes familj har fått nya biljetter av Finnair och åker idag till Seoul. Vi är självklart glada att situationen är löst, men det som hände var väldigt olyckligt och ska inte behöva inträffa till att börja med. För att något liknande inte ska ske igen kommer Finnair att se över rutinerna och policyn kring passagerare med nötallergier.”

Finnair har lovat att fortsätta uppdatera oss om vad de kommer fram till. Även Unga Allergiker fortsätter sitt arbete för ett mer tillgängligt samhälle, det finns mycket kvar att göra men denna framgång har gett mer energi åt kampen. Det går att göra skillnad.

Och de där nötterna på flyget, hur viktiga är de egentligen? Visst är det väl viktigare att se sin medmänniska?

'