Unik biovisning för unga

Lördag den 28 mars, kan barn och unga mellan 6 och 29 år gå på allergivänlig bio. Det är lokalföreningen UA Stockholm som bjuder in till en unik och kostnadsfri biovisning av filmen Svampbob Fyrkant på Biostaden Borgen i Visby.

UA Stockholm är en av Unga Allergikers tio lokalföreningar. Vi anordnar många aktiviteter för våra medlemmar. Allergivänlig bio arrangerar vi tillsammans med Astma- och Allergiförbundet och Svenska Celiakiungdomsförbundet för att lyfta vikten av nötförbud på till exempel biografer. Vi vill helt enkelt sprida kunskap och samtidigt göra något roligt.

- Att gå på bio är inte självklart för alla. Har du till exempel luftburen nötallergi innebär det en stor risk att vistas på en biograf där många äter nötter, säger Jennie Hermansson, ordförande i UA Stockholm.

Nästa lördag kommer visningen av den animerade filmen Svampbob Fyrkant att ske före biografens ordinarie öppningstider. Det är för att säkerhetsställa platsen så mycket som möjligt. Biografen kommer att vara ordentligt städad. Besökarna får inte ta med nötter eller citrus, använda parfymerade produkter eller ha kläder med pälsdjurshår.

- UA vill skapa ett samhälle tillgängligt för alla, så ser det tyvärr inte ut idag. Många barn och unga med astma och allergi kan inte delta på lika villkor som sina vänner. Vi hoppas få göra skillnad och ge barn och unga en meningsfull tillvaro, fortsätter Jennie.

Det är gratis att bli medlem i UA och du behöver inte själv ha astma eller allergi.

Biostaden Borgen i Visby, 28 mars kl. 9.30
Anmäl senast den 25 mars till 073- 647 54 54 eller stockholm@ungaallergiker.se
Helt gratis för barn och unga mellan 6 och 29 år

För ytterligare information och intresse, kontakta gärna:
Jennie Hermansson, ordförande UA Stockholm, 073- 647 54 54.
stockholm@ungaallergiker.se

Unga Allergiker är en organisation för unga, av unga. Vi finns till för att upplysa och påverka men framför allt vill vi inspirera, engagera och stötta våra medlemmar.  Medlem blir du hos oss om du är mellan 6 och 29 år, har astma, allergi eller bara är intresserad av våra frågor!